poniedziałek, 27 kwietnia 2009

Szparagi w pietruszkowo-pomidorowym sosie



Teraz w sezonie szparagowym jeszcze nie raz zamieszcze jakies przepisy z tym przepysznym warzywem,ktore jest jednym z moich ulubionych :) ,wprawdzie szparagi sa dostepne w sprzedazy praktycznie przez caly rok,ale wiadomo,ze najsmaczniejsze i najswiezsze sa wlasnie teraz.
W zaleznosci od klimatu sezon szparagowy zaczyna sie koncem marca gdzieniegdzie i konczy sie oficjalnie 24 czerwca w dniu Sw. Jana.
Szparagi nalezy mozliwie kupowac swieze,zeby koncowki lodyg nie byly zdrewniale,swiezosc mozna sprawdzic naciskajac paznokciem lodyge- powinna wydzielic sok lub pocierajac dwie lodygi o siebie-powinny lekko kwiczec.
Zielone szparagi sa lagodniejsze w smaku i nie ma potrzeby obierania ich,jedynie moze koncowke na wysokosci do 5 cm.
Szparagi sa bardzo malo kaloryczne (w 100g jest zaledwie 15 kcal) i bogate w substancje mineralne,a wiec,nie tylko bardzo smaczne,ale i zdrowe :)

Dzisiaj wykorzystalam jeden z przepisow ze swiezo nabytej ksiazki ze szparagowymi przepisami,z ktorej jeszcze na pewno bede w tym sezonie korzystac :)

Skladniki na 4 osoby:
  • po 250g bialych i zielonych szparagow
  • 80 g masla
  • 1 zoltko
  • 1 lyzka bialego wina
  • 1/2 peczku pietruszki (drobno posiekac)
  • 1-2 lyzki koncentratu pomidorowego
  • 2 lyzki gestej smietany
  • sol,pieprz,sok z cytryny
Maslo rozpuscic w malym garnku i odstawic,aby troche ostyglo,w miedzyczasie ubic nad para zoltko z winem,nastepnie dodawac malymi porcjami maslo,na koncu dodac koncentrat,smietane,pietruszke i przyprawic do smaku.
Szparagi biale obrac i odkroic koncowki,zagotowac wode z dodatkiem cukru i soli,wlozyc szparagi i gotowac 15-20 minut (w zaleznosci od grubosci szparagow) ,w polowie czasu wlozyc zielone szparagi do gotujacej sie wody-zielone potrzebuja srednio polowe czasu mniej niz biale.
Odcedzic,podawac z sosem,do tego polecam ryz i kawalek miesa-u nas byl grilowana karkowka.
Smacznego :)

7 komentarzy:

majana pisze...

Oj, piękne :) Ja sobie kupiłam żółte z zamiarem wypróbowania i zrobiłam z nich zupkę hi hi;) , ale takie jak Twoje bardziej mi się podobają :)
Pozdrawiam

Gosi@ pisze...

Dzieki Majanko :) a zoltych,to nie widzialam jeszcze,musze sie porozgladac

adda73 pisze...

Ależ apetyczne zdjęcia. Czas kupić szparagi. Zazwyczaj jemy tylko polane masełkiem i gotowane parze, ale Twój przepis jest bardzo zachęcający :))

Notme pisze...

Mmmm dwie pyszne wersje białe szparagi i zielne. Zamawiam podwójna porcję. ;)))

Pozdrawiam!

Gosi@ pisze...

-Adda- polecam wyprobowanie innych przepisow ze szparagami-swego czasu jadalam tylko zapiekane z szynka pod beszamelem,a teraz duzo eksperymentuje i jakby je nie zrobic,to zawsze smakuja wysmienicie :)

-Notme-zamowienie przyjete :)

Casia pisze...

Wyglądają cudownie :) Ten sos ślicznie kolorystycznie komponuje się ze szparagami :)

Gosi@ pisze...

-casiu-dziekuje :)))